فولادسازان- بر اساس برنامه‌ریزی صورت گرفته توسط وزارت نیرو، مدیریت میزان برق تحویلی به صنایع بزرگ در فصل گرم سال از طریق جابجایی بار دنبال می‌شود و همین برنامه سبب شد تا در فصل گرم سال گذشته نسبت به مدت مشابه در سال ۱۴۰۰ میزان برق تحویلی به صنایع بزرگ ۲۵ درصد افزایش یابد. بررسی‌ها نشان می‌دهد در ماه گذشته نیز برق تحویلی به اکثر صنایع بزرگ افزایشی بوده است.

مروری بر میزان برق تحویلی به صنایع فولادی در سال گذشته و مقایسه آن با سال ۱۴۰۱ نشان می‌دهد در سال ۱۴۰۲ این صنایع ۵ درصد برق بیشتری تحویل گرفتند و در مقایسه با سال ۱۴۰۰ نیز میزان افزایش برق تحویلی به صنایع فولادی ۱۱٫۲ درصد بود.

بر اساس این گزارش متوسط کل برق تحویلی به صنایع فولادی در سال ۱۴۰۲ به میزان ۴۰۲۸ مگاوات بود و این در حالی است که این رقم در سال ۱۴۰۱ به رقم ۳۸۳۷ مگاوات رسیده بود.

همچنین در چهار ماه گرم سال گذشته نیز متوسط برق تحویلی به صنایع فولادی ۳۵۹۴ مگاوات بود و به ترتیب نسبت به سال ۱۴۰۱ و ۱۴۰۰ به میزان ۲. ۲ و ۲۲٫۳ درصد افزایش داشت.

در فصل گرم سال جاری نیز وزارت نیرو با هدف تأمین برق کافی برای صنایع بزرگ نسبت به تکرار مدل برنامه‌ریزی برق تحویلی به این صنایع در سال گذشته اقدام کرد و بر اساس این برنامه مقرر شده است تا صنایع بزرگ در ساعات اوج بار با ۴۰ درصد از ظرفیت خود فعال باشند و در ساعات غیر بار علاوه بر ایجاد امکان فعالیت با همه ظرفیت نسبت به جبران برق تحویلی در ساعات اوج بار آن‌ها اقدام می‌شود.

مقایسه مصرف برق ۱۴ صنعت فولادی نمونه در خرداد ۱۴۰۳ نسبت به خرداد سال ۱۴۰۲ نشان می‌دهد میزان برق تحویلی به این صنایع در سال جاری نسبت به سال گذشته به شکل محسوسی افزایش داشته است.

بر اساس آمار مدیریت شبکه برق ایران و به عنوان نمونه شرکت فولاد آرش، فولاد سبا، فولاد بوتیا، فولاد غدیر و فولاد سیرجان در خرداد ماه سال گذشته به ترتیب ۴۹ هزار و ۱۸۱ مگاوات ساعت، ۱۴۰ هزار و ۲۶۶ مگاوات ساعت، ۲۳ هزار و ۳۴۲ مگاوات ساعت، ۷۶۵۸ مگاوات ساعت و ۴۸ هزار و ۳۹۶ مگاوات ساعت برق تحویل گرفته بودند، اما در خرداد ماه سال جاری این میزان به ترتیب به ۴۹ هزار و ۳۶۷ مگاوات ساعت، ۱۵۰ هزار و ۹۱۵ مگاوات ساعت، ۷۴ هزار و ۷۳۷ مگاوات ساعت، ۸۲۸۶ مگاوات ساعت و ۶۰ هزار و ۲۹۳ مگاوات ساعت  رسید.

بررسی میزان برق تحویلی به فولاد اکسین، فولاد البرز ایرانیان، فولاد حدید، فولاد خاوران و فولاد خزر در خرداد ماه سال جاری نشان می‌دهد این صنایع به ترتیب ۹۲۵۵ مگاوات ساعت، ۱۶۵۹ مگاوات ساعت، ۶۰ هزار و ۲۹۱ مگاوات ساعت، ۹۰۳۸ مگاوات ساعت و ۱۹ هزار و ۳۷۸ مگاوات ساعت برق تحویل گرفتند.

این در حالی است که این صنایع در خرداد ماه سال گذشته به ترتیب ۸۸۰۹ مگاوات ساعت، ۱۱۱۴ مگاوات ساعت، ۵۶ هزار و ۹۱۱ مگاوات ساعت، ۸۵۸۴ مگاوات ساعت، ۱۲ هزار و ۷۲۶ مگاوات ساعت برق تحویل گرفتند.

بررسی میزان برق تحویلی به فولاد سپیددشت، فولاد سیرجان، فولاد شاهرود، فولاد شهریار در خرداد ماه سال جاری نیز نشان می‌دهد این صنایع به ترتیب ۱۱ هزار و ۵۳۳ مگاوات ساعت، ۹۲ هزار و ۳۷۳ مگاوات ساعت، ۶۲۹۷  مگاوات ساعت، ۴۵ هزار و ۶۰۸ مگاوات ساعت برق تحویل گرفتند.

این در حالی است که این صنایع در خرداد ماه سال گذشته به ترتیب ۰ مگاوات ساعت برق، ۸۴ هزار و ۶۲۲ مگاوات ساعت برق، ۷۵۶ مگاوات ساعت برق، ۴۲ هزار و ۶۲۱ مگاوات ساعت برق تحویل گرفتند.

بررسی میزان برق تحویلی به فولاد گامبرون، شرکت گسترش فولاد و فولاد میانه نیز نشان می دهد این سه صنعت فولادی در خرداد ماه سال جاری به ترتیب ۱۵ هزار و ۵۴۶ مگاوات ساعت برق، ۱۷ هزار و ۲۴۸ مگاوات ساعت و ۸۲۳۰ مگاوات ساعت برق تحویل گرفتند.

این در حالی است که این سه صنعت فولادی در خرداد ماه سال گذشته به ترتیب ۱۴ هزار و ۷۹۰ مگاوات ساعت برق،  ۱۷ هزار ۴۷ مگاوات ساعت و ۸۱۱۰ مگاوات ساعت برق تحویل گرفته بودند.

بر اساس این گزارش این ۱۷ صنعت فولادی در مجموع و در خرداد ماه سال ۱۴۰۲ به میزان ۵۲۴ هزار و ۹۳۲ مگاوات ساعت برق تحویل گرفته بودند و این در حالی است که در خرداد ماه سال جاری و در سایه اجرای مطلوب‌تر برنامه‌های مدیریت بار فصل گرم سال، به میزان ۶۴۰ هزار و ۵۶ مگاوات ساعت برق تحویل گرفتند که نشانگر ۲۱٫۹۳ درصد افزایش تحویل برق به این ۱۷ صنعت فولادی است.

این گزارش می افزاید شرکت‌های فولادی دیگر مانند فولاد مبارکه اصفهان، فولاد هرمزگان، فولاد اهواز و فولاد کاوه نیز تقریباً معادل مصرف برق خرداد سال گذشته برق دریافت کرده اند.